FAQ


De voordelen van een auto leasen
Zekerheid

U weet zich geruggensteund door Koelwagen Leasen, een deskundige leasemaatschappij die de belangen van uw mobiliteit behartigt, waar u ook bent. Deze vinger aan de pols is niet alleen handig bij pech onderweg, maar ook bij ondersteuning van administratieve zaken, het periodiek onderhoud of bijvoorbeeld de wisseling van zomer- naar winterbanden.

Helder inzicht in uw mobiliteitskosten

Bij ondernemingen met eigen wagenpark zorgen onderhoudsbeurten, onvoorziene technische gebreken, verzekeringspremies en belastingen vaak voor een onoverzichtelijke administratieve rompslomp en worden kosten onnodig onbeheersbaar.

Meer financiële vrijheid

Als uw onderneming een of meerdere wagens zelf aanschaft, betekent dat een grote investering die beslag legt op de financiële middelen van uw onderneming. Met een leasecontract kunt u dit geld vrijhouden voor uw strategische bedrijfsvoering.

Reparatie & Onderhoud
In mijn contract is onderhoud opgenomen, heb ik ook recht op winterbanden?

Bij een leasecontract met onderhoud kunt u winterbanden wel of niet opnemen in uw contract. Als u winterbanden in uw contract heeft, heeft u recht op één set winterbanden in uw contract. Voor verdere informatie kunt u het contact met ons opnemen op 020-6104595.

Wat moet ik doen bij pech onderweg?

Bij Pech kunt u 24 uur per dag contact opnemen met de mobiliteitsservice van uw automerk.
Mocht u niet worden geholpen door deze mobiliteitsservice belt u tijdens kantooruren met ons kantoor, buiten kantooruren belt u ons noodnummer 020-6194544.
Kosten voor hulp bij het verlies van sleutels, tanken van verkeerde brandstof of een lege tank zijn niet gedekt in het leasecontract.

Zit er vervangend vervoer in het leasecontract?

Vervangend vervoer is niet standaard in elk leasecontract opgenomen. Hiervoor hebben wij bewust gekozen omdat het huren van een koelwagen duurder en lastiger is dan een reguliere auto. Maandelijks kunnen wij hiervoor een x-bedrag rekenen maar wellicht maakt u nooit/ zelden gebruik van het vervangende vervoer. Zo voorkomt u dat u onnodig te veel betaald in het leasecontract.

Zit het onderhoud van de koelinstallatie ook in het leasecontract?

Het onderhoud aan koelsysteem valt niet binnen het leasecontract. Dit omdat wij als leasemaatschappij niet kunnen nagaan hoeveel de koelinstallatie wordt gebruikt. 

Mijn leaseauto moet voor onderhoud naar de garage, bij welke dealer mag het onderhoud plaatsvinden?

Voor het reguliere onderhoud van uw leaseauto kunt u een afspraak maken bij een merkdealer van het desbetreffende merk in uw buurt. Voor de vervanging van banden kunt u ook een afspraak maken bij een EuroMaster vestiging bij u in de buurt.

Montage koelsysteem
Wat is het verschil tussen boven & onderbouw van de koeling

Boven op de auto gemonteerd
Voor een optimale koelcapaciteit adviseren wij de koelinstallatie bovenop de carrosserie van de auto te monteren.
De koelunit wordt aan de binnenzijde van de laadruimte verlaagd in de hemel geplaatst, waardoor de koelinstallatie in een mooie aerodynamische spoiler op het dak kan worden geïntrigeerd.
Hierdoor blijft de vormgeving van uw auto nagenoeg in takt.
De installatie wordt keurig geïntrigeerd in een dakspoiler boven uw auto, maar blijf attent bij bruggen en viaducten.

Onder de auto gemonteerd
Rijdt u voornamelijk in de steden dan adviseren wij om te kiezen om de koelinstallatie te monteren onder de auto.
De koelcapaciteit van de installatie is hetzelfde, maar u kunt met een gerust gevoel door tunneltjes en viaducten rijden.
Bijkomend voordeel is dat er geen consequenties zijn met betrekking tot de vormgeving van uw auto.

Wat is het verschil tussen dag & nachtkoeling?

Dagkoeling
Bij dagkoeling draait de koelinstallatie enkel mee wanneer de motor loopt en de koelinstallatie is ingeschakeld.

Nachtkoeling
Wilt u de koelinstallatie ook gebruiken wanneer de motor niet draait en kunnen aansluiten op het stroomnet, dan biedt nachtkoeling de oplossing.
Met nachtkoeling blijft uw product altijd op de gewenste temperatuur, ook wanneer de motor niet draait, dus geen brandstofverbruik en motorslijtage, maar wel de juiste temperatuur!

Schade & verzekeringen
Mijn auto heeft ruitschade, waar kan ik het raam laten herstellen?

Bij ruitschade kunt u contact opnemen met AutoTotaalGlas op 0800-0828 voor een afspraak bij een vestiging bij u in de buurt. Geef bij AutoTotaalGlas aan dat u in een auto van Koelwagen Leasen rijdt.

Tijdens een auto-inbraak of schade zijn persoonlijke spullen van mij gestolen of beschadigd. Kan ik deze spullen claimen bij Koelwagen Leasen?

Persoonlijke eigendommen in uw leaseauto vallen buiten de dekking en zijn daarom niet verzekerd.

Wat is het Eigen Risico?

Het Eigen Risico is een eigen bijdrage in een deel van de schade. Dit dient u te betalen bij een schade. Indien de schade verhaalbaar is crediteren wij het Eigen Risico bedrag.

Waarom moet ik ook de achterzijde van het schadeformulier invullen?

Uw verzekeraar verwacht een antwoord op de op de achterkant gestelde vragen.

Wat moet ik invullen bij verzekeringsnemer op het schadeformulier?

Als verzekeringsnemer vult u Koelwagen Leasen in.

Kan ik bij elk autoschadebedrijf mijn schade laten herstellen?

Koelwagen Leasen bepaalt in samenspraak met de verzekeringsmaatschappij waar uw auto hersteld wordt.

Wat moet ik doen bij schade aan mijn auto?

Blijft u vooral rustig en bij schade zonder gewonden download onze schade App. en volg de aanwijzingen in de App.
Bij schade met gewonden vul het schadeformulier zo compleet mogelijk in, vergeet u niet de achterkant van het formulier in te vullen. Het schadeformulier kunt u opsturen naar: Melbournestraat 9, 1175 RM Lijnden.
U ontvangt dan een schriftelijke bevestiging, met daarin vermeld de hersteller met wie u een afspraak kunt maken voor de reparatie.

Hoe is mijn leaseauto verzekerd?

Als in uw leasecontract ook de verzekering is opgenomen, is uw leaseauto WA casco verzekerd of zoals in de volksmond WA All Risk genoemd.

Bekeuringen
Wat moet ik doen als ik het niet eens ben met de ontvangen bekeuring?

Als u het niet eens bent met een bekeuring kunt u in beroep gaan bij het CJIB. U dient zelf bezwaar te maken.

Ik ontvang een bekeuring op mijn leaseauto, maar was op de pleegdatum niet de bestuurder!

Koelwagen Leasen is geen partij in deze discussie wie de bestuurder van de leaseauto is op het moment van de pleegdatum en wie verantwoordelijk is voor de betaling van de overtreding. De bekeuring wordt verstuurd naar de (meest regelmatige) bestuurder die bij deze auto is geregistreerd. Wij adviseren u om het onderling, of via de wagenparkbeheerder, met de daadwerkelijke bestuurder te regelen.

Hoe handelt Koelwagen Leasen binnengekomen bekeuringen af?

Uw leaseauto is eigendom van Koelwagen Leasen, waardoor Koelwagen Leasen de bekeuringen ontvangt. De verwerking van de bekeuringen is afhankelijk van de afspraken met u of uw werkgever.

Facturatie
Ik wil graag een kopie van een factuur ontvangen

Ja, u kunt altijd een kopie van een factuur ontvangen. Om een kopie van een factuur te ontvangen kunt u contact opnemen met de afdeling Finance op 020-6104595 of info@koelwagenleasen.nl.

Ik heb een vraag over een factuur, bij wie kan ik deze stellen?

Vragen over facturen van Koelwagen Leasen kunt u stellen aan de afdeling Finance op 020-6104595 of info@koelwagenleasen.nl. In een aantal gevallen zullen de medewerkers van deze afdeling u doorverwijzen naar andere afdelingen van Koelwagen Leasen.

Algemeen
Heeft Koelwagen leasen een nieuwsbrief? zo ja, hoe kan ik deze ontvangen?

Ja, Koelwagen Leasen stuurt regelmatig een nieuwsbrief, met al het nieuws over Koelwagen Leasen en leasing. Indien u deze nieuwsbrief wilt ontvangen kunt u zich bij het contactformulier op de website aanmelden of via de link.

Mijn contract loopt af maar waar moet ik opletten als ik mijn auto inlever?

De contractperiode is ten einde indien de looptijd in maanden is verstreken. U kunt de auto bij Koelwagen Leasen inleveren of achterlaten bij de dealer waar u een nieuwe leaseauto ontvangt. U blijft echter verantwoordelijk voor de auto tot deze door een medewerker van Koelwagen Leasen is ingenomen. Zorg ervoor dat de auto schoon is en dat alle bescheiden aanwezig zijn.
Kentekenpapieren, reservesleutels, instructieboekje, onderhoudsboekje en eventuele codes van de radio en frontje graag bij de auto inleveren.
Om misverstanden en discussies over eventuele schade na inlevering van de auto te voorkomen hebben wij een innameprotocol opgesteld.
U kunt de auto ook kopen. Bij interesse voor overname van uw auto stuurt u een e-mail naar info@koelwagenleasen.nl.

Mag iemand anders ook in mijn leaseauto rijden?

Iemand anders of uw partner moet uiteraard beschikken over een geldig rijbewijs, maar of u partner of diegene ook daadwerkelijk in uw leaseauto mag rijden is afhankelijk van de autoreglement van uw werkgever. Het antwoord op deze vraag krijgt u dan ook van uw werkgever.

Ik kan mijn nieuwe leaseauto ophalen. Welke documenten krijg ik van Koelwagen Leasen?

Bij de aflevering van uw leaseauto ontvangt u een berijdersboekje, met hierin alle praktische informatie, tevens ontvangt u een schadeformulier en groene kaart.

Buitenland
Ik heb een reparatie aan mijn auto in het buitenland moeten laten uitvoeren. Wat moet ik met de kosten doen?

Indien het onderhoud van uw leaseauto in uw contract is opgenomen dient u allereerst contact te zoeken met ons kantoor (020-6104595) of het noodnummer (020-6104544).

Ik ben momenteel in het buitenland, maar heb mijn groene kaart niet bij mij. Wat nu?

Als u in het buitenland ontdekt dat u uw groene kaart vergeten bent, kunt u contact opnemen met Koelwagen Leasen op 020-6104595 om uw polisnummer op te vragen.

Waarom heb ik in het buitenland een groene kaart nodig?

De groene kaart is het internationale motorrijtuigenverzekeringbewijs waaruit blijkt dat, en onder welk polisnummer, de auto is verzekerd. Deze gegevens moet u op het schadeformulier invullen. Als u naar het buitenland vertrekt dient u in het bezit te zijn van een groene kaart.

Ik vertrek met mijn leaseauto naar het buitenland, waarop moet ik letten?

Controleer voorafgaand aan uw vertrek uw auto op een aantal punten, zoals bandenspanning, vloeistoffenniveaus en de verlichting. Neem altijd uw groene kaart(= verzekeringsbewijs) mee naar het buitenland. Controleer of u beschikt over het kentekenbewijs en de groene kaart. Controleer tevens of de auto verzekerd is voor de landen waar u doorheen en naartoe reist en of er nog een schadeformulier aanwezig is.
Voor alle zekerheid raden wij u aan om wat extra olie en koelvloeistof, alsmede een set reservelampjes, mee te nemen. 
Houdt u er rekening mee dat in een aantal landen een veiligheidsvest verplicht is, deze dient binnen handbereik in de auto te liggen.
Ook een verbandtrommel en alcoholtester kan ik enkele landen verplicht zijn.